Met de download ‘jouw prikkels en behoeften’ kun je zelf aan de slag. Je kunt deze gebruiken als handvat om in je eigen woorden en beelden te delen wat volgens jou belangrijk is voor ‘een goed leven in een optimale prikkelbalans’. In dit artikel vind je een downloadbutton en inspiratie hoe je deze download kunt inzetten – voor jezelf, of voor je kind, naaste, leerling of cliënt met autisme en een verstandelijke beperking.

download invulblad ‘jouw prikkels en behoeften’

In het kort: ‘jouw prikkels en behoeften’ is een invulblad dat ontwikkeld is in het project De Sensatie van een Goed Leven. Het kan ingevuld worden door een ouder, begeleider of leerkracht, waar mogelijk samen met de persoon met autisme en een verstandelijke beperking om wie het gaat.

waarvoor wil je ‘jouw prikkels en behoeften’ gebruiken?

De vragen in de download helpen je om je ervaringskennis vast te leggen. We bedoelen met ervaringskennis datgene wat je over je jezelf of je naaste weet, op basis van je ervaringen in het dagelijks leven met deze persoon.

Als je je ervaringskennis hebt vastgelegd, kun je die vervolgens voor verschillende doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld:
– voor jezelf, om te gebruiken in het dagelijks leven;
– om te delen met anderen, bijvoorbeeld in een gesprek met zorgverleners of andere betrokkenen;
– als inspiratiebron voor een aanpak op maat.

hoe wil je de vragen beantwoorden?

Je kunt de vragen in verschillende uitingsvormen beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan:
– antwoorden in woorden op papier;
– je antwoorden tekenen;
– je antwoorden vertellen in een filmpje;
– foto’s maken waarin je antwoorden duidelijk worden;
– foto’s kiezen uit een tijdschrift of andere bron
– etcetera…

Download via de button ‘jouw prikkels en behoeften’ en/of lees hieronder meer over de onderwerpen in het invulblad:

 TIP: De download kan door meerdere betrokkenen rond één persoon worden ingevuld, en waar mogelijk ook door / met die persoon zelf. Dan kun je jullie antwoorden vergelijken om te zien welke antwoorden hetzelfde zijn, en welke verschillen. Daarover kun je met elkaar in gesprek.

lees meer over de onderwerpen in ‘jouw prikkels en behoeften’:

In ‘jouw prikkels en behoeften’ word je gevraagd om een dag of situatie(s) te beschrijven waarin je je goed voelt, en situatie(s) waarin je je juist niet goed voelt. Deze vragen zijn bedoeld om een indruk te krijgen van wat een ‘goed leven’ voor jou inhoudt.

Inspiratie en informatie over dit onderwerp:
sensonate-artikel over kenmerken van ‘een goed leven’
ervaringsverhalen op sensonate.nl
– app die je kan helpen om jouw verhaal in beeld te brengen: ebb.works

In ‘jouw prikkels en behoeften’ word gevraagd naar wat voor jou fijne, positieve prikkels zijn, en wat vervelende prikkels zijn.

Inspiratie over dit onderwerp:
sensonate-artikel over ‘soorten prikkels’ 
sensonate-artikel over ‘prikkelgevoeligheid per zintuig’
sensonate-artikel over ‘prikkelgevoeligheid bij autisme en verstandelijke beperking’
de prikkels van Marianne in woord en beeld 

In ‘jouw prikkels en behoeften’ word je gevraagd naar wat jou helpt om je weer goed te voelen, in situaties waarin je je niet goed voelt. Wat doe je zelf, wat kunnen anderen doen?

Probeer deze vragen te beantwoorden via situaties en verhalen uit jouw eigen leven:
– waar was je?
– wat gebeurde er?
– wat voelde je en wat dacht je?
– wat hielp om je weer beter te voelen? 

Aan de hand van deze vragen kun je verhalen vangen over situaties waarin bepaalde prikkels ondersteunend, geruststellend, blijmakend, betekenisgevend, versterkend waren.

Voorbeelden van verhalen die deze vragen kunnen opleveren:

  • een lapje ribbelstof om over te wrijven maakt blij
  • haren wassen is niet fijn, maar wel met shampoo met dennengeur
  • de favoriete deken gaat altijd mee, zodat hij/zij daaronder kan slapen
  • de favoriete rugzak gaat altijd mee op pad
  • als kind at hij/zij altijd pindakaas
  • tikken op de onderkant van de stoel werkt kalmerend

In ‘jouw prikkels en behoeften’ word gevraagd hoe je laat merken of je iets fijn vindt of juist niet. En of je daar uit jezelf over communiceert of daar anderen bij nodig hebt. Dit gaat over de mate waarin je in staat bent om te uiten hoe je je voelt en waar je behoefte aan hebt.

Inspiratie op sensonate.nl over dit onderwerp:
– lees meer over ‘Conceptondersteunende Communicatie’ bij de hulpmiddelen voor communicatie