Zintuiglijke prikkelverwerking gaat over hoe onze hersenen de prikkels ‘lezen’ die via onze zintuigen binnenkomen, en over ons gedrag dat daarop volgt. Prikkels verwerken doen we allemaal, de hele dag door. Meestal staan we hier pas bewust bij stil als er problemen ontstaan doordat we teveel of juist te weinig prikkels ervaren. In dit artikel beschrijven we de stappen in het proces van prikkelverwerking zoals zich dat steeds weer opnieuw, in fracties van seconden, afspeelt.
uitleg over het proces van prikkelverwerking
In het kort: uitleg over hoe prikkelverwerking werkt in eenvoudige taal
van prikkeling van de zintuigen tot het ‘lezen’ en begrijpen van prikkels
Prikkelverwerking vormt de basis van alles wat we weten en meemaken. Via prikkelverwerking leren we begrijpen wat er in ons lichaam en om ons heen gebeurt. Ook leren we hierover communiceren met anderen. We beleven via prikkels onszelf en de omgeving waarin we leven, en zo leren we om te overleven. Hieronder een globale toelichting op de stappen die we hierbij steeds weer opnieuw zetten:
mogelijke problemen in de prikkelverwerking
De prikkelverwerking kan op allerlei manieren haperen, waardoor er problemen ontstaan in de waarneming. Als gevolg daarvan kan iemand reageren op een manier die voor de persoon zelf wellicht logisch is, maar voor anderen niet te begrijpen, omdat die de situatie anders waarnemen.
Mogelijke problemen in de verschillende fasen van de prikkelverwerking:
– bij stap 1 (zintuigen doen sensaties op):
het kan zijn dat sensaties niet goed worden opgevangen door de zintuigen, omdat de zintuigen niet goed werken (denk aan slechtziend of slechthorend zijn)
– bij stap 2 (‘prikkelfilter’ in de hersenen):
de filtering van zintuigsensaties in de hersenen kan verstoord zijn waardoor prikkels in een bepaalde situatie te sterk of juist onvoldoende sterk binnen komen in de hersenen (denk aan onder- of overgevoeligheid voor bepaalde prikkels).
– bij stap 3 (verbanden leggen tussen prikkels en betekenissen):
er kunnen problemen zijn bij het combineren en ‘lezen’ van de binnenkomende prikkels, bijvoorbeeld doordat bepaalde delen van de hersenen niet goed functioneren of dat er onvoldoende samenwerking is tussen verschillende hersengebieden. Iemand kan ook originele, niet gebruikelijke verbanden leggen tussen prikkels, waardoor diegene de situatie anders waarneemt en betekenis geeft.
– bij stap 4 (waarnemen en betekenis geven):
er kunnen problemen zijn in de waarneming als gevolg van problemen in stap 3, of omdat iemands ontwikkelingsniveau van de waarneming lager is. Het niveau van waarnemen en begrijpen van prikkels ontwikkelt zich bij de meeste kinderen vanzelf, maar bij sommige kinderen is hier meer ondersteuning bij nodig. Bijvoorbeeld omdat zij minder geneigd zijn om nieuwe ervaringen op te doen en interactie te zoeken met andere mensen. Dit komt vaak voor bij kinderen met autisme. Lees meer hierover in dit artikel met uitleg over waarneming en taalontwikkeling.
– bij stap 5 (reactie op prikkel, gedrag):
dit is het voor anderen zichtbare gedrag, wat het gevolg is van de stappen 1 t/m 4. Vaak is dit het niveau waarop anderen waarnemen dat iemands prikkelverwerking mogelijk anders verloopt, omdat ze bepaald gedrag (of juist het ontbreken van een reactie) niet begrijpen.
uitleg, inspiratie en hulpmiddelen bij problemen in de prikkelverwerking
Op sensonate.nl vind je bijvoorbeeld de volgende artikelen, inspiratie en hulpmiddelen:
– uitleg over prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking
– uitleg over niveaus van waarneming en taalontwikkeling
– uitleg over prikkelbalans, onderprikkeling en overprikkeling
– tips en inspiratie om gedrag te observeren en samen te ontdekken
– signalen van onder- en overprikkeling per zintuig
– tips en inspiratie om prikkels en behoeften in kaart te brengen