Via taal communiceren we met elkaar – in woorden en in lichaamstaal. Alle taal start bij de prikkels die we waarnemen via onze zintuigen en de betekenis die onze hersenen daaraan geven. Door middel van taal reageren we vervolgens op een situatie, in lijn met die waarneming. Prikkels vormen zo de basis van onze taal. Om elkaars taal te kunnen verstaan is het essentieel om in de communicatie aan te sluiten bij het niveau waarop de ander waarneemt en taal begrijpt.
uitleg over niveaus van waarneming en taalontwikkeling
In het kort: uitleg over de ontwikkeling van onze waarneming en taal in eenvoudige taal
over de ontwikkeling van taal en waarneming van prikkels
Omdat prikkels de basis vormen voor taalontwikkeling en communicatie, is voldoende prikkeling essentieel. Welke prikkels helpen om de taalontwikkeling te stimuleren hangt af van eventuele onder- of overprikkeling, maar ook van het niveau waarop iemand prikkels waarneemt, betekenis geeft en communiceert. We onderscheiden hierin vier ontwikkelingsniveaus: sensatie, presentatie, representatie en meta-representatie (bronnen: Verpoorten, 1996 en Noens en van Berckelaer-Onnes, 2002)
wanneer taalontwikkeling niet vanzelf gaat
Bij veel kinderen met autisme komt taalontwikkeling niet vanzelf tot stand, of stagneert deze op presentatie of representatieniveau. Dit geldt met name voor kinderen die naast autisme ook een verstandelijke beperking hebben. Doordat bij hen de prikkelverwerking anders verloopt, hebben zij vaak extra stimulering nodig in hun taalontwikkeling.
Het is soms lastig om iemands taal- en ontwikkelingsniveau vast te stellen. Met als risico dat je diegene overschat of juist onderschat. Iemand kan bijvoorbeeld woorden gebruiken, die diegene vaak om zich heen hoort, zonder te begrijpen wat ermee wordt bedoeld. Dit noemen we ‘echolalie’, oftewel napraten. Het kan ook zo zijn dat iemand meer begrijpt dan je denkt, maar zelf niet actief communiceert, waardoor je diegene mogelijk onderschat.
Veel mensen met autisme hebben een duidelijke voorkeur voor een bepaalde communicatiestijl. Om effectief hulp te kunnen verlenen is het belangrijk om daar rekening mee te houden. Communicatie ondersteunen met pictogrammen is alleen helpend als iemand een voorkeur heeft voor beeldtaal in plaats van woorden en bovendien in staat is om de pictogrammen te begrijpen. Als deze beelden te abstract zijn, kan werken met tastbare voorwerpen soms een betere optie zijn.
Als er vaak communicatieproblemen zijn met een cliënt of leerling is het raadzaam om een professional in te schakelen die het ontwikkelingsniveau en taalbegrip kan testen, zoals een logopedist. Deze kan ook advies geven over welke ondersteuning bij de communicatie kan helpen.
prikkels doseren: niet teveel, maar ook niet te weinig
Voldoende prikkeling is belangrijk om je te kunnen ontwikkelen. Dat geldt dus ook voor mensen die snel overprikkeld zijn. Kalmerende en licht stimulerende prikkels hebben vaak een positiever effect op hun ontwikkeling dan een (te) prikkelarme omgeving. Bij mensen die snel onderprikkeld zijn, zijn steviger, activerende prikkels juist essentieel om zich te kunnen ontwikkelen.
inspiratie en hulpmiddelen op sensonate.nl
In deze artikelen lees je meer uitleg en tips voor ondersteuning bij taalontwikkeling en communicatie:
– uitleg over prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking