Voor een ‘goed leven’ is een dagprogramma met een goede afwisseling van inspanning en ontspanning belangrijk. Zodat verveling of overvraging geen kans krijgen. Dit vraagt extra ondersteuning bij mensen die snel uit balans raken, zoals mensen met autisme en een verstandelijke beperking. In dit artikel een aantal voorbeelden van methodieken die je hierbij kunt inzetten.
methodieken voor ‘een goed leven’ in prikkelbalans
In het kort: je vindt in dit artikel voorbeelden van methodieken die begeleiders kunnen inzetten om cliënten met een verstandelijke beperking en autisme te helpen om een goed leven te ervaren, met oog voor prikkelbalans en voor individuele behoeften. Deze methodieken zijn verzameld in het onderzoeksproject De Sensatie van een Goed Leven.
prikkelbalans in de dagelijkse begeleiding
De voorbeelden van methodieken die we hieronder noemen, zijn praktijkvoorbeelden uit de zorg. Ze zijn theoretisch onderbouwd, en ontwikkeld vanuit praktijkervaringen van begeleiders en gedragsdeskundigen. Wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de methodieken is beperkt. De methodieken zijn te gebruiken door begeleiders, leerkrachten, ouders en gedragsdeskundigen.
In alle methodieken is oog voor individuele behoeften en eigenheid van cliënten met dagelijkse problemen in de prikkelbalans. De methodieken zijn niet allemaal specifiek ontwikkeld voor mensen met autisme en een verstandelijke beperking. Kennis over prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking is wel een voorwaarde om de methodieken goed toe te kunnen passen bij deze doelgroep.
Per methodiek beschrijven we de volgende punten:
– wat de methodiek inhoudt;
– voor welke doelgroep deze geschikt is;
– door wie deze te gebruiken is;
– gebruikerservaringen (indien beschikbaar);
– links naar bronnen met meer informatie.