In dit artikel vind je een aantal voorbeelden van hulpmiddelen die je als leerkracht, begeleider of ouder kunt inzetten. Sommige hulpmiddelen zijn bedoeld om samen met een gedragskundige of SI-specialist te gebruiken. Voor de meeste hulpmiddelen is training nodig om het hulpmiddel te kunnen gebruiken.
hulp aan prikkelgevoelige kinderen op school of in een groep
In het kort: in dit artikel vind je voorbeelden van hulpmiddelen, bedoeld voor begeleiding van kinderen en jongeren met autisme en een verstandelijke beperking op school of in een groep. Deze hulpmiddelen zijn verzameld door het netwerk van onderzoeksproject De Sensatie van een Goed Leven.
voor kinderen met autisme, hun ouders, begeleiders en leerkrachten
De hulpmiddelen in het overzicht in dit artikel zijn gebaseerd op vakinhoudelijke kennis en ervaringskennis. Ook zijn ze (deels) onderbouwd vanuit wetenschappelijke kennis over prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking. Naar de effectiviteit van deze hulpmiddelen is echter geen of weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan. Er zijn wel positieve ervaringen mee opgedaan in de praktijk. De meeste hulpmiddelen vragen training om ze te gebruiken, en er zijn – mede om die reden – vaak kosten verbonden aan het gebruik ervan.
Per hulpmiddel beschrijven we in onderstaand overzicht de volgende punten:
– wat het hulpmiddel is;
– voor welke doelgroep het geschikt is;
– door wie het te gebruiken is;
– gebruikerservaringen (indien beschikbaar);
– links naar bronnen met meer informatie.