In dit artikel lees je over de ervaringen uit het dagelijks leven van mensen met autisme en een verstandelijke beperking, hun ouders, begeleiders, leerkrachten en behandelaars. Deze ervaringskennis is verzameld in het onderzoeksproject De Sensatie van een Goed Leven. De ervaringen en verhalen bieden geen kant en klare oplossingen, wel inspiratie en erkenning voor je eigen verhaal.
tips uit ervaring: wat werkt volgens ouders, begeleiders en leerkrachten
In het kort: de ervaringen die zijn verzameld in het onderzoeksproject De Sensatie van een Goed Leven zijn geanalyseerd via het programma Atlas.ti. In dit artikel lees je welke thema’s naar voren kwamen uit die analyse van ervaringen uit het dagelijks leven.
wat werkt bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking?
In het onderzoeksproject De Sensatie van een Goed Leven is veel tijd besteed aan het uitwisselen van ervaringen en antwoorden op de vraag ‘wat werkt in het dagelijks leven’. Deze ervaringsverhalen zijn vastgelegd via observatieverslagen, audio-opnamen, tekstbestanden, tekeningen en andere creatieve uitingen zoals fotografie en collages.
Met behulp van het analyseprogramma Atlas.ti hebben onderzoekers van het UMCG de ervaringen in thema’s onderverdeeld. Deze thema’s staan in dit artikel op een rij. De ’tips uit ervaring’ in dit artikel bevat de onderwerpen die door zowel ouders als mensen met autisme, begeleiders, leerkrachten en behandelaars worden genoemd als belangrijke ingrediënten voor de dagelijkse begeleiding van mensen met autisme en een verstandelijke beperking.
Ook kun je hieronder een film van zorginstelling De Zijlen bekijken. Hier zie je hoe Petra Linda begeleidt bij haar prikkelverwerking gedurende de dag. Linda heeft ernstige meervoudige beperkingen. De video is gemaakt voor het onderzoeksproject De Sensatie van een Goed Leven:
tips uit het dagelijks leven
vanuit verschillende perspectieven bekeken
In De Sensatie van een Goed Leven hebben we verschillende groepen gevraagd naar hun ervaringen met prikkelverwerking, autisme en verstandelijke beperking: mensen met autisme, ouders, leerkrachten, begeleiders en behandelaars.
Voor deze mix van ervaringen en perspectieven is gekozen omdat een belangrijk deel van de doelgroep zelf geen woorden kan geven aan de eigen behoeften. Dit geldt met name voor mensen met een matige of ernstige verstandelijke beperking en autisme die niet of nauwelijks kunnen praten. Door verschillende ervaringen en perspectieven te belichten en in samenhang te analyseren, is geprobeerd hier toch inzicht in te krijgen.
“je hebt mensen om je heen nodig, met wie je samen kiest wat bij je past
Ieder van de betrokken groepen deelde in het project ervaringen vanuit het eigen perspectief. Die ervaringen werden ook uitgewisseld tussen de verschillende groepen, wat herkenning bracht, nieuwe inzichten en meer begrip over en weer.
De thema’s in dit artikel geven de belangrijkste onderwerpen weer die ter sprake kwamen. In de ervaringsverhalen op sensonate lees je hoe deze thema’s terugkomen in persoonlijke verhalen.